Kwezel

Theatraal werk van Marius Bruijn

Absurdistan

Marius Bruijn werkt in 2020 aan een serie korte hoorspelen, gebaseerd op teksten van de ‘klassieke’ absurdisten.

We leven in ‘rare tijden’ en de Absurdisten weten als geen andere kunststroming zich tot deze rare tijden te verhouden. In deze serie komen verhalen aan bod van Daniil Charms, Albert Camus, Samuel Beckett e.a.

Hoorspel: Rare tijden in Absurdistan

Met stemmen van o.a.: Marius Bruijn, Jogchem Jalink, Bert Apeldoorn, Jorick Jochims, Cyrelle Failé, Kyra Bououargane, Niels Vermeulen, Tristan Knelange, Linde van Tienen, Charles Hens, Susan Beijer, Joost Verhagen, sterre Marree en Mik van Goor.

Het hoorspel is ook te horen in de Nieuwe Vide Podcast!

Het absurdisme is een culturele stroming waarin men stelt dat het leven in feite geen betekenis heeft. Het is dan ook onmogelijk om de zin van het leven te verklaren en elke zoektocht hiernaar is gedoemd te mislukken. Het absurdisme probeert de samenleving te doorgronden door juist te zoeken naar de onzinnigheid ervan.

Het absurdisme wil ontregelen en verwarren. Wat telt is het moment van paniek en niet de verklaring ervan.

Daniil Charms: “Het is gevaarlijk om je gedachten de vrije loop te laten” -1933-

Daniil Charms is een van de bekendste schrijvers van het Russisch absurdisme van het begin van de 20e eeuw. Charms wordt ook wel onder de Russische DADA geschaard. Zijn korte verhalen reageren op het totalitaire Rusland van de jaren ’20 en ’30. Zijn werk werd gecensureerd. Alleen zijn onschuldig geachte kinderverhalen werden in Rusland gepubliceerd. In 1941 werd Charms opgepakt en krankzinnig verklaard. Hij overleed in gevangenschap in 1942.

In absurde tijden vinden we houvast bij de vraag: Wat doen we nu? Hier is een ode aan Wim T Schippers, waarschijnlijk Neerlands belangrijkste absurdist, op zijn plaats. Over zinvolle vragen of overbodige vragen.

Uit 1972 is zijn tekst ‘Stemmen’. In dit stuk waant de toehoorder zich op ‘een soort party’, aldus gastheer Rapendank. tevens is men getuige van een bijzonder pianoconcert getiteld ‘Fantastique Modern’.

Samuel Beckett is waarschijnlijk de bekendste absurdist uit de toneelliteratuur, mede door zijn toneelstuk ‘Wachten op Godot’ uit 1952. Zijn werk is sober, kaal en cynisch. Vaak doordrenkt met een zwartgallige humor. Uit zijn vroege periode is ook het oorspronkelijke radio-hoorspel ‘Allen die Vallen’ uit 1957.

Albert Camus wordt vaak gezien als kernfiguur van het existentialisme, samen met Jean-Paul Sartre. Camus definieerde echter ook het absurdisme, als het fenomeen dat het menselijk leiden veroorzaakt wordt door de zoektocht naar de zin van het bestaan. Het existentialisme en het absurdisme liggen natuurlijk dicht bij elkaar.

We leven in rare tijden, absurde tijden, dus Marius Bruijn werkt in 2020 aan een serie korte hoorspelen, gebaseerd op teksten van de ‘klassieke’ absurdisten.